26. 6. 2019
Sodišče EU (SEU) in Evropska unija (EU) sta na področju varstva potrošnikov vselej zelo aktivna. V nedavni sodbi
C-681/17 se je npr. SEU ukvarjalo z vprašanjem, ali smejo potrošniki trgovcu vrniti vzmetnico, ki so jo kupili prek spleta in s katere je že bila odstranjena zaščitna folija. V skladu z veljavno zakonodajo imajo potrošniki pri spletnih nakupih pravico do 14-dnevnega roka za vračilo blaga. SEU je v tej zadevi poudarilo, da je
namen pravice do odstopa od pogodbe zaščititi potrošnika v posebnem položaju, ki nastane pri prodaji na daljavo, saj si v teh primerih potrošnik ne more konkretno ogledati izdelka pred sklenitvijo pogodbe s trgovcem. Ocenilo je, da prodaja vzmetnice
ne spada med izjeme od pravice do odstopa od pogodbe.
SEU je torej vzmetnico primerjalo z navadnimi oblačili, za katere Direktiva 2011/83/EU izrecno določa možnost vračila po njihovem preizkusu, ter poudarilo, da je vračilo možno tudi za vzmetnico (in posledično tudi druge podobne izdelke), če je ta primerna za ponovno uporabo ali prodajo, enako kot to velja za oblačila, obutev, modne dodatke ipd.
Pravice potrošnikov pri spletnem nakupovanju se torej nenehno razvijajo. Med drugim se je zadnje čase v EU razpravljalo o t. i. geografskem blokiranju v spletnih trgovinah. Gre za neupravičeno diskriminacijo na področju spletne prodaje na podlagi državljanstva, kraja prebivališča ali kraja sedeža strank, ki je v porastu že več let, hkrati z rastjo spletnega nakupovanja.
Rezultat teh razprav in stanja na evropskem trgu je bilo sprejetje
Uredbe 2018/302 o naslovitvi neupravičenega geografskega blokiranja in drugih oblik diskriminacije na podlagi državljanstva, kraja prebivališča ali kraja sedeža strank na notranjem trgu ter o spremembi uredb (Uredba), ki se je začela uporabljati 3. decembra 2018. Uredba je neposredno uporabljiva in določa, da trgovec
ne sme blokirati ali omejevati strankinega dostopa do svojega spletnega vmesnika iz razlogov, povezanih z njenim državljanstvom, krajem prebivališča ali krajem sedeža ali jo
preusmerjati na različico spletnega vmesnika, ki se razlikuje od spletnega vmesnika, ki ga je stranka sprva želela obiskati.
Prepoved preusmerjanja na regionalne različice spletnih strani omogoča večjo enakopravnost potrošnikov in je zelo dobrodošla v času, ko se cene blaga in izdelkov določenega trgovca razlikujejo glede na državo (spletno različico) potrošnika. Vsi potrošniki morajo biti namreč deležni iste ponudbe kot potrošniki, ki so v državi spletnega trgovca. Poleg prepovedi geografskega blokiranja je Uredba prinesla še prepoved uporabe drugačnih splošnih pogojev za dostop do blaga in storitev iz razlogov, povezanih s strankinim državljanstvom, krajem prebivališča ali krajem sedeža.
Poudariti pa velja, da Uredba še vedno ne določa, da morajo trgovci zagotavljati čezmejno dostavo. To je še vedno predmet svobodne poslovne izbire trgovca, vendar v takem primeru trgovec ne sme onemogočiti nakupa potrošniku iz druge države, če ta izjavi, da bo blago prejel v državi trgovca.
Avtorica: Agnieszka Karpowicz, pravnica